Monday, December 19, 2011

Masyarakat Orang Asli


Dakwah di Langkap Dangi, Jempol Negeri Sembilan

Cuti semester berbaki diisi dengan pengalaman baru bersama masyarakat orang asli di Kg Langkap Dangi. Pelbagai pengalaman dapat kami rasai bermalam selama enam hari di sana. Merasai suasana masyarakat yang sudah semakin moden berbanding masyarakat orang asli zaman lampau. Kedatangan kami disambut baik oleh ketua kampung yang lebih dikenali sebagai Tok Batin serta ahli jawatankuasa di sana. Pengalaman pertama sekali yang tidak dapat dilupakan adalah makan sireh dgn buah pinang sbg tanda hormat kami berkunjung ke kg mereka serta menghormati adat resam masyarakat mereka.
Kelakar pula tgk rakan2 yang buka mulut sambil pejam mata apabila disuapkan sireh.

Sepanjang di sana kami berkesempatan mengadakan ibadah korban yang dilaksanakan oleh pensyarah2 FKP serta masyarakat kampung yang beragama Islam di sana. Aktiviti masak memasak pula diambil alih oleh ajk memasak dari pelajar sendiri. Memang hebat betul pelajar dakwah ni, dapat bertahan masak untuk semua masyarakat di sana serta semua peserta yang terlibat seramai 80 org selama enam hari berturut-turut. Walaupun ala kadar makan nya, namun semangat yang ditunjukkan oleh ajk memasak patut dipuji.

Kami juga berkesempatan mempelajari kraf tangan yang dihasilkan oleh mereka terutama sekali menganyam daun palas dengan pelbagai design yang sgt menarik. Bagi muslimin pula, mereka berkesempatan mengikut pemuda2 masyarakat org asli masuk ke hutan mencari batang nibung untuk di masak pada hari terakhir kami di sana.

Pelbagai pengalaman yang dapat kami peroleh sepanjang di sana. Kami bukan sahaja berukhwah dgn masyarakat org asli namun yg lebih utama, kami semua dapat mengeratkan lagi persaudaraan kami satu kuliah. Ana bersyukur atas pengalaman yang mengajar erti kesabaran yang tinggi dalam menyelesaikan satu2 masalah disamping para shbt yang sentiasa memberi semangat untuk meneruskan perjuangan ini.

Terima kasih semua kerana menjayakan program ini. Matlamat utama kita masih belum kita kecapi. Usaha lah dan bertawakkal lah kepada Allah yang maha Esa moga misi kita terlaksana. Wallahu a'lam...

2 comments:

  1. salam enti..ni blog ana...`~jamilahsolehah~

    ReplyDelete
  2. sallam semua kat smua yg ada di kampung Langkap dari saya di Indonesia(JAKARTA),,,
    TerUtama salam saya kepada Abang KAMAL...

    ReplyDelete