Friday, May 25, 2012

Mak dan kakak menunaikan umrah


Alhamdulillah hajat mak dan kakak untuk menunaikan umrah pada tahun ini tercapai juga. Allah permudahkan urusan mereka. InsyaAllah ada rezeki kami juga ingin ke sana. Sebelum mak dan kakak berangkat, aku sempat berjumpa, mengucapkan selamat pergi dan pulang ke tanah suci. Gembira kelihatan di wajah mak dan kakak bertemankan saudara mara dan jiran yang turun sama pergi.
Hari ini 1Rejab, bulan yang penuh keberkatan mengiringi perjalanan mereka. Dua bulan lagi akan masuknya Ramadhan. Cukup singkat masa berlalu. Banyak ujian yang perlu di lalui sehingga masuknya fatrah Ramadhan kali ini. Akak bertanyakan kepadaku, adakah punyai doa untuk disampaikan ketika beliau di sana nnt? Aku mohonkan doa yang sama seperti aku mohonkan pada sahabatku yang baru-baru ini berangkat ke tanah suci.  Bersama-sama itu, rakan-rakanku juga menitipkan doa mereka untuk akak sampaikan ketika berada di sana. Sayu rasa hati bila mak dan kakak ingin pergi menunaikan umrah, walaupun masa hanya dua minggu, namun hati semakin lama semakin sedih.
Aku meluahkan rasa sedih itu pada kakak, kakak kata “kesian adik, suami jauh, mak dan akak pula nak gi umrah”, aku sedih..hanya mampu berdiam. Cuba untuk tahan air mata dari mengalir. Pada saat keberangkatan, mak mula menitiskan air mata sehingga tidak mampu melihat wajah aku lagi. Sayu nya suasana itu, hanya bertemankan sahabat yg berada di sini. Nama nya seorang pejuang tidak perlu sedih bukan. Tapi walaupun kekuatan yang tersimpan pasti wujud sekelumit rasa sedih yang menyelubungi diri.
Bila berada bersendirian, kita sendiri akan mula bermuhasabah diri dan kadang2 kita memerlukan seseorang untuk bersama berkongsi cerita:( Mungkin kita silap kerana berkongsikan hal ini dengan insan bernama manusia. Sedangkan kita punyai Allah yang sentiasa menemani. Mendengarkan rintihan kesedihan, kedukaan, kegembiraan dan kesyukuran.
Sebenarnya minggu ini aku telah mendengar masalah rakan-rakan yang berkaitan dengan soal hati, adakah berbeza orang yang ‘sakit hati’?dgn org yg ‘hatinya sakit’? kalau bercerita tentang org yg sakit hati sudah pasti ianya disebabkan oleh perselisihan pendapat atau pergaduhan. Namun, aku lebih prefer melihat kepada orang yang ‘hatinya sakit’ iaitu orang yang tidak mampu menjaga hatinya. Memberi nasihat memang mudah, namun perlu juga mengaplikasikan ape yg dibicarakan.
Alhamdulillah syukur kerana semester ini berpeluang mempelajari subjek basic counseling skills. Hopefully my suggestion can be accepted with each others. Aku cuba memberi nasihat apa yang termampu kepada rakan-rakan yang dalam dilema ini. Namun, kadang2 aku sendiri menjadi binggung apabila seorang kaunselor dapat mendengar permasalahan org lain setiap hari, sedangkan dia juga sebenarnya mempunyai masalah. Aku utarakan soalan ini kepada lecturer yg mengajar, sehingga jawapan yang aku dapat ialah, manusia ini dalam otak dia mempunyai banyak kotak, selepas mendengar permasalahn org lain, simpan dalam satu kotak dan kunci dan jangan buka2 lagi. Sebab itu kaunselor akan lupakan permasalahan yang berlaku oleh clientnya. Selepas mendengar jwpn tersebut, baru aku faham akan fungsi proses kaunseling itu sendiri. Seterusnya, berusaha untuk menjadi kaunselor yg baik.
InsyaAllah… semoga Allah permudahkan urusan hambanya. Memberi kekuatan untuk bermuahadah, mujahadah, muraqabah, muhasabah, dan muaqabah kepada Allah swt. Walaupun berat untuk semua ini, namun kehidupan itu akan tetap di telusuri…

No comments:

Post a Comment