Wednesday, August 25, 2010

Ramadhan Marhalah Saaniah

Salam Ramadhan Salam Perjuangan
Permulaan nya RAHMAT, Pertengahan nya Maghfirah(keampunan), Akhir nya terlepas dari azab neraka.

Melihat kembali Ramadhan yang berlalu dengan begitu cepat sekali, seolah2 baru semalam kita berjumpa dengan Ramadhan. Sekarang telah sampai ke fasa yang ke dua Ramadhan. Teringat perbincangan dengan sahabat2 semalam, seorang sahabat mengingatkan tentang Ramadhan pada marhalah yang pertama yang bertemankan cuaca yang mendung dan hujan yang silih berganti. Maka lihat pula pada marhalah pertengahan ini dengan kepanasan cuacanya. Pertengahan Ramadhan ini menjadi hamba2Nya semakin berkurang untuk datang solat tarawih bersama. Menjadikan kita juga sibuk dengan urusan keduniaan yang tidak sempat2 untuk mendekatkan diri kepada Allah..Allahurabbi.. semoga Allah memberikan kita kelapangan waktu yang secukupnya untuk beribadat. Malah sahabat juga mengingatkan pada fasa yang ke tiga yang dijanjikan terlepas dari azab neraka itu, menjadikan kita satu marhalah yang sukar untuk menghadapinya. Pada waktu tersebut ramai pula yang sibuk untuk memikirkan apa yang perlu di masak pada Hari Lebaran, ada juga yang sibuk mencari baju raya yang baru, malah perlu baru semuanya dari atas sampai bawah. Hati2 lah dalam berbelanja dan persiapkan diri di Aidilfitri, jgn jadikan nafsu kita mengawal semuanya.

Kembali kepada kehidupan sebagai seorang dae'i dan mad'u...
Alhamdulillah bertemankan sahabat seperjuangan satu rumah yang meriah menyambut Ramadhan kali ini berasa diri ana lebih bersemangat. Dari mula puasa dengan ucapan2 dari insan-insan tersayang Ramadhan kali ini cukup bermakna, terima kasih kepada bonda yang kejutkan sahur , ucapan salam Ramadhan dari sahabat2. Semoga Allah merahmati kita semua.
Bangun sahur hanya sehari sempat makan nasi yang selebihnya dengan susu dan biskut...Alhamdulillah...diri mampu bertahan dengan berkat Ramadhan yang Allah berikan. Bila sampai ke marhalah kedua ini semakin kurang pula makannya, sekadar air mineral ana teguk dan yang selebihnya diisi dengan perkara yang lebih berfaedah. Syukurlah sahabat2 kejutkan awal, dapat melihat mereka bersahur dengan biskut bersama menu air kegemaran masing2.

Minggu depan ana balik dulu dari sahabat2 yang lain, bukan kerana tak sabar2 nak balik berhari raya, tp ana punya tanggungjawab lain di kampung. Doakan perjalanan ana pulang dengan selamat serta menjadikan ianya satu ibadah untuk bertemu keluarga dan masyarakat lain khususnya.

Akhir kalam, salam Ramadhan buat semua hamba2Nya yang menghayati Ramadhan kali ini dengan penuh ketakwaan kepada Allah. kepada sahabat2 yang masih rasa belum cukup amalan di bulan ini, koreksi diri kita dan pertingkatkan amal ibadah untuk menghadapi fasa yang seterusnya. Ana mengingatkan diri dan antum semua untuk kita sama2 perbaiki diri.
Salam Jihad....
wassalam....

No comments:

Post a Comment