Monday, May 30, 2011

Cinta Yang Bermusuhan

Apakah wujud dua orang yang di dunia saling mencintai di akhirat justeru saling memusuhi?

Iya ada, jika cinta keduanya tidak berlandaskan ketakwaan kepada Allah maka keduanya akan saling bermusuhan kelak diakhirat. Apalagi jika cinta keduanya justeru menyebabkan terjadinya perbuatan maksiat baik kecil mahupun besar. Tentu kelak mereka akan bertengkar di akhirat. Seseorang yang sangat mencintai kekasihnya sering kali melakukan apa saja demi kekasihnya. Tak peduli pada apa jua pun. Terkadang juga tidak peduli pada pertimbangan dosa atau tidak dosa. Melihatkan semuanya indah di mata dan hati nya. Lupa akan dosa dan pahala, juga pertimbangan dalam membuat sesuatu keputusan. Maka dengan itu jika yang dilakukan adalah dosa tentu akan menyebabkan keduanya bermusuhan kelak di akhirat. Sebab, mereka akan berseteru di hadapan Allah. Inilah yang telah diperingatkan Allah dalam surah Az-Zuhruf, ayat 67:


Orang-orang yang akrab saling kasih mengasihi, pada hari itu sebahagiannya menjadi musuh bagi sebahagiannya yang lain, kecuali orang-orang yang bertakwa.


Moga kita sama2 sedar akan setiap perilaku kita selama ini dan menjadikan iman sebagai benteng utama dlm setiap pertimbangan hidup. Jangan menjadi musuh kepada kekasih di akhirat kelak. Tiada permusuhan antara kekasih, yang ada hanya kasih sayang.



No comments:

Post a Comment