Saturday, February 16, 2013

Ujian itu satu Tarbiah

Masa semakin berlalu, sudah dua minggu ana berpraktikal di Jabatan Agama Islam. Terasa benar kepenatan nya setiap hari. Kerja di sini memang seronok apabila dapat menyelesaikan masalah orang ramai, namun ada sedikit terkesan apabila pelbagai masalah juga timbul dalam masyarakat kita pada hari ini. Subjek2 dakwah yang diambil sepanjang tujuh semester di Usim dulu perlu digunakan sebaik mungkin. Malah perlu ditambah lagi dengan pengetahuan agama yang lain terutamanya dalam bidang syariah. Kerja2 di sini semuanya berkaitan dengan perkahwinan, nikah dan ruju'. Bila org datang nak mendirikan rumahtangga terasa gembira di hati kerana mereka ingin menyempurnakan sebahagian daripada iman. Namun bila datang org yang ingin membuat perceraian dan berlaku perselisihan dalam rumahtangga terasa sedih pula. Perselisihan ini perlu kepada perbincangan dan toleransi antara suami isteri. Kedua2 pihak perlu melihat kembali kepada diri sendiri, bukan hanya kepada pasangan dan menyalahkan psgn mereka. Koreksi diri ke arah yang lebih baik semoga hal2 seperti perceraian ini tidak lagi timbul dalam masyarakat kita. 

Minggu ke35 menjadikan hambaMu ini terasa diuji dengan pelbagai perkara. Namun diri ini perlu .......  Memperbanyakkan doa
Jangan mudah putus asa 
Jauhi dari berfikiran negatif
Banyakkan bersabar
Menerima nasihat orang lain dengan hati yang tenang
Sentiasa memaafkan orang lain....
Semoga dengan usaha2 ini membawa kepada nilai2 yang baik buat si anak juga nnt...
 
Semoga anak ibu sihat dan menjadi anak yang soleh di dunia dan akhirat..

Titipan Doa buatmu:

-بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

"Ya Allah, peliharalah anakku selama ia berada di dalam perutku dan sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit.

Ya Allah, rupakanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepadaMu dan kepada rasulMu.

Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudahdan selamat.

Ya Allah, jadikanlah dia sihat yang sempurna dan berakal dan pandai, alim dan beramal.

Ya Allah, panjangkanlah umurnya sihatkanlah badannya dan baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan Hadis dengan berkat Nabi Muhammad s.a.w dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam"
  . 

 اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن





No comments:

Post a Comment